, wat leuk dat je aan de slag gaat met de liedjes van EDUSONG.
Voordat je aan de slag gaat zijn er nog een aantal tips, die je zullen helpen als leerkracht, maar die ook de kinderen naar een hoger muzikaal niveau helpen.

Tips van Bart:

  • Doe zelf ALTIJD enthousiast mee!
  • Het geeft niet wanneer je zingen lastig of spannend vindt, deel dit met de kinderen. Er zullen kinderen zijn die hetzelfde ervaren, het geeft hen steun wanneer ze niet alleen zijn. En het laat de andere kinderen zien dat ook meester of juf niet alles kan, wat een geruststellende gedachte kan zijn.
  • Zorg dat je zelf met energie en enthousiasme voor zingt of meezingt.
  • Zonder valse lucht.( Valse lucht is lucht die je over een toon heen hoort terwijl je zingt, je hoort dus bv. Niet alleen oe, maar ook een soort windje. Je kan het ook voelen als je tijdens het zingen je hand voor je mond houdt.)
  • Laat de kinderen met genoeg volume zingen, zonder te gaan schreeuwen.
  • Let op dat jij en de leerlingen niet te hoog gaan ademhalen.
  • Zingen mag nooit pijn doen in je keel!!
  • Laat de kinderen zoveel mogelijk uit ’t hoofd zingen, dus zonder tekst op het bord of in de hand. Ze pikken het meestal snel genoeg op en dit geeft ze ruimte voor andere dingen dan tekst lezen. Uiteraard mag je zelf best spieken.
  • Laat de kinderen zo snel mogelijk met de karaoke versie meezingen. Hiermee stimuleer je hun muzikaliteit. Ze moeten namelijk goed luisteren of ze op tijd beginnen, het goede tempo te pakken hebben, op de juiste toonhoogte zingen, enz.
  • Een couplet is het gedeelte van een lied, waarvan de melodie(dus hoe het klinkt)steeds hetzelfde is, maar de tekst veranderd.
  • Het refrein is het gedeelte van het lied, waarvan de tekst en de melodie steeds gelijk zijn.